Business | ÅDALEN Box Destilleri AB har en positiv utveckling vilket märks i 2016 års bokslut. Rörelseintäkten ökade med 21 % till 41,41 mkr, främst driven av försäljningen av egna buteljerade produkter vilket ökade med 64 %. Resultatet slutade på +380 000 kr.
– Vi är naturligtvis tillfreds med att kunna fortsätta utvecklas och investera, i både organisation och marknad, med fortsatt lönsamhet. Marknaden tar emot vår whisky på ett enastående sätt, både här hemma och på de internationella marknader där vi börjat introducera Box, och de volymer vi har möjlighet att buteljera säljer vi, kommenterar VD Thomas Larsson.
Försäljningen av buteljerad whisky står nu för 47 % av den totala försäljningsintäkten. Under året lanserades inte mindre än 11 officiella buteljeringar. Exporten visar kraftig tillväxt och står för 20 % av den totala försäljningen av buteljerade produkter. Försäljningen av 40 liters fat till privatpersoner och företag fortsätter att utvecklas. Under 2016 såldes 959 fat och 20 459 flaskor buteljerades för kunders räkning ur privata fat. Box Visitor Center är en viktig faktor i bolagets varumärkesbygge och visade under året starkt tillväxt både vad gäller besökare och intäkt. Omsättningen var 4,14 mkr.
Under november 2016 introducerades Box första ”standardprodukt”. Box Dálvve The Signature Malt lanserades i Systembolagets beställningssortiment i 70 cl flaska. Under årets sista två månader såldes mer än 10 000 flaskor, en mycket stor framgång. Sedan den 1 mars är Box Dálvve en produkt i Systembolagets ordinarie sortiment och finns på hyllan i drygt 300 butiker.