Business | GLASGOW Burn Stewart blir sydafrikanskt. Distell Group som är dominerande aktör på den sydafrikanska marknaden betalade i måndags 160 miljoner pund (1,5 miljard skr) till romfirman Angostura från Trinidad & Tobago. I köpet ingår maltdestillerierna Bunnahabhain, Deanston och Tobermory samt blendinghall och buteljeringanläggning, inklusive 270 anställda. Största märket i portföljen är blenden Scottish Leader som är stor i Taiwan. Framgångsrik är även Black Bottle, en blend som innehåller whisky från alla Islays destillerier. Dryckerna finns på över 60 marknader världen över. Särskilt intressant är Islay-malten Bunnahabhain menar Distells chef Jan Scannell:
– Burn Stewarts flaggskeppmalt görs ju på Islay, en av de mest prestigefulla platserna i whiskyvärlden.
Köpet är sannolikt goda nyheter för Bunnas chef Andrew Brown som här på Whiskyspot klagat på ryckig produktion och knappa resurser. Med nya finansiella muskler kan produktionen ökas samtidigt som mer kraft läggs bakom varumärket Bunnahabhain.
Branschorganet Scotch Whisky Association rapporterar att den globala whiskymarknaden växer snabbt och volymmässigt är det bara vodkan som är större. Från 2002 till 2012 har försäljningen ökat med 87% till 4,3 miljarder pund. Distell köpte för fyra år sedan cognacsmärket Bisquit från Pernod och har sedan dess etablerat brandyn som viktig spelare internationellt. Sydafrikaner gillar whisky och har till och med egen produktion på James Sedgwick Distillery. Bell’s är stora i landet och sydafrikanska pengar hjälpte blendern Billy Walker att förvärva Benriach och senare även Glendronach.