Nya destillerier Cotswold fick in över 2 miljoner pund på några dagar i sin senaste crowfunding-runda. Så stark är kulten kring destilleriet, en av sex engelska whiskymakare. År 2014 startade amerikanen Daniel Szor sin maltfabrik i natursköna Stourton, Warwickshire. Första fatet lades ner i september samma år.
I januari 2016 bad firman om pengar via crowdfunding-sajten CrowdBnk. Målet var en halv miljon pund, insamlingen stängde på över 1 miljon från 124 personer på sju veckor. Den nya rundan på Crowdcube nådde sitt mål redan efter en vecka och tickar på. Med en vecka kvar på tidsfristen ligger man på £2,2m, drygt 760 personer har hakat på. Pengarna ska användas till att bygga ett besökscentrum, som lär behövas för att ta emot alla delägare. I botten ligger ett EU-bidrag på £145 000.

Cotswold kan göra totalt 1 miljon liter whisky/gin per år och sålde för £3,1 ifjol. De nya pengarna ska även gå till annonsering och marknadsföring för att lyfta varumärket. Investerarna får 10% rabatt i online-shoppen på livstid.
– Vi är exalterade över myndigheternas tro på oss som gör att vi kan bygga ut vår besöksverksamhet, menar Daniel Szor.
Man kan tycka att det viktigaste för ett nytt destilleri vore att prata om själva spritmakandet men det handlar självklart om helt andra saker. Det viktigaste för nya entreprenörer är att få full spinn på turistverksamheten lokalt. Det finns ingen effektivare marknadsföring än ’word-of-mouth’ och IRL-besök. Nästa steg är att satsa på marknadsföring. Utan försäljningsorganisation kan man inte inte växa ur sin hembygd. Med finansiella muskler kanske tillochmed export kan bli aktuell. Så det där med att plöja ner pengar i en fabrik är bara det svåra första steget…