Nya släpp Diageo ska bli störst på maltwhisky på flygplatserna. Inte förvånande är blenden Johnnie Walker världsledande även på Duty Free. Varje gång du går in i en duty free-shop möts du av en pyramid JW uppallad vid ingången. Jättebolaget känner att man halkat efter på maltsidan och ska till 2018 bli bäst även här. Fokus hamnar på Talisker (som lanserade sin Neist Point 10 dec) samt The Singleton (samlingnamn för singelwhisky från Dufftown, Glendullan eller Ord Distillery). Maltdivisionens chef Nick Morgan meddelar att firman svängt i strategi och går brett, alla konsumenttyper ska fångas in:
– Det har gått mycket bra för blended-sidan de senaste åren men maltwhiskyn har underpresterat. Vi har stora ambitioner, märken som Talisker och Singleton kommer att vända trenden.
Rökwhiskyn Talisker attackerar den billigare änden av segmentet jämfört med Singleton som är dyrare och lyxigare. Försäljningsmässigt är Diageo femma enligt IWSR. Pernod Ricard med The Glenlivet-Aberlour leder före William Grant/Glenfiddich, Edrington/Macallan-Highland Park och Beam Suntory/Laphroaig-Yamazaki. 2014 sålde Diageo 124 000 nioliterslådor jämfört med Pernod som skeppade iväg över dubbelt så mycket, 252 000 lådor. Totalt omsätter skotsk maltwhisky 1,22 milj lådor globalt, IWSR förutspår att kategorin 2018 ska växa 1,36 milj lådor.
Beist Point är öwhiskyns andra NonAgeStatement (NAS), år 2013 kom Dark Storm. NAS är vägen framåt enligt Diageo som undersökt folks preferenser. Viktigast är smak, ’smoothness’ samt pris; ålder är mer eller mindre irrelevant. Morgan medger att det från marknadsavdelsningens sida är enklare att jobba med NAS:are när man ska lansera nya whiskies:
– Säljer whiskyn bra går det fort att skala upp volymen. Man behöver inte sitta och vänta i 25 år.