Nya släpp Ex-amerikanen John Glaser med förflutet som blender inom Diageo är whiskybranschens enfant terrible. Hans firma Compass Box Whisky utmanar och provocerar, whisky är inte längre en exklusiv angelägenhet för äldre mustaschprydda gentlemen:
– Det är de traditionella Scotch-drickarna, gamla kufar med tofflor och pipa tutandes whisky framför brasan, men imagen förändras.
Glaser vill ändra på dryckesmönstret. Därför skapar han nya ovanliga blends, smak-designade whiskies som passar till mat samt propagerar för att använda singelmalt i cocktails.
– Det handlar om innehållet i flaskan, hur det smakar och vad konsumenten gillar.
Glaser startade Compass Box år 2000 och har sedan dess gjort vad han kunnat för att röra om i grytan. Esquire Magazine kallade honom för ”den amerikanske whisky-missionären”. The Scotsman beskrev hans whiskies som en ”frisk fläkt i ett unket rum”. Etiketterna liknar vindito från Nya Världen och bär vimsiga namn som The Peat Monster, The Spice Tree och Hedonism. Glaser menar att hans företag liksom andra små boutique blenders har samma inverkan som mikrobryggerierna haft på de stora bryggerierna. Innovativ marknadsföring sprider drycken till yngre och hippare konsumenter.
– Det är renässans för Scotch whisky, vi rider på första vågen.