Business För politiker handlar allt om att bli omvald, i spritbolagsvängen räknas enkom antal sålda flaskor. På alla marknader gäller det att tränga igenom bruset och fånga konsumenter (och väljares) uppmärksamhet. Diageos senaste strategi är att alliera sig med populära TV-serier. Fördelen är ju att en serie bygger en mer trogen fanskara än en blockbuster-film som kanske når fler men glöms bort kvickare. Alla jordens Game of Thrones-fans har svärmat kring Diageos utgåvor. Bokstavligen talat, försäljningen syns i statistiken hos världens utan motsvarighet största spritfirma.
Det började i oktober 2018 med blenden Johnnie Walker White Walker som följdes upp i vintras med åtta singelmalter. Vad som i förstone såg ut som en ’publicity stunt’ visar sig i efterhand vara ren och skär super-kommers. Diageo hävdar att man ökat sin försäljning av Johnnie Walker (världens största blend) med hela 7% tack vare White Walker. Och singelmaltprogrammet med storsäljare som Cardhu och Classic malts i spetsen har totalt boostats med 12%! GoT-flaskorna har formligen sprutat ut, sannolikt till en delvis helt ny kundgrupp som vanligen inte brukar köpa Scotch.
Blenden hittade jungfru-drickare i USA (flaskan skulle förvaras i frysen vilket fick frasen WINTER is HERE att framträda på etiketten). Och GoT-malterna öppnade dörrar till nya konsumenter i Asien, Europa och Nordamerika. Sista avsnittet av den omåttligt populära TV-serien sändes i april och fick 19,3 miljoner att bänka sig framför skärmarna vilket gör showen till den i särklass mest framgångsrika i HBO:s historia. Filmkanalen vägrar dock att göra en fortsättning trots namninsamlingen på 1,6 miljoner signaturer. Magnituden på intresset är såklart förklaringen till försäljningssuccén för Diageo som verkligen hittade en guldåder med detta projekt.

Även om serien är begraven för gott fortsätter whiskyn att komma. I oktober släpper Diageo två nya Johnnie Walker-varianter på temat A Song of Ice and Fire (vilket är böckernas original-namn). Det handlar om limiterade utgåvor som tillägnas de mäktiga vargarna kopplade till Stark-huset samt Daenerys Targaryens drakar. Vargflaskan A Song of Ice ska serveras över is och leder på Clynelish-malt med ”krispig ren smak av gräs och fylligare vanilj samt tropisk frukt.” Drakmoderns A Song of Fire innehåller rökig malt från Caol Ila och har ett ”nedtonat rök-temperament med rik avrundad sötma”.
Sporrad av TV-framgångarna presenterar nu Diageo America en bourbon tillägnad zombie-såpan The Walking Dead. Sannolikt en betydligt mindre historia men trenden är satt, vi kommer att få se brandade utgåvor riktade till fan-baser långt utanför spritdrickarkretsar.