GORDON & MACPHAIL är fanbärare för finwhisky. Sedan 1890-talet har familjen Urquhart buteljerat singelmalt från så många destillerier i Skottland som möjligt. Utan eget destilleri har strategin varit att samla på sig ett unikt brett lager av fat och sedan spara whiskyn. Länge. Faktiskt längre än 70 år. För på senare tid har firman slagit världsrekord med 75-åriga Mortlach från 1939. Men independent-utgivaren G&M känner att man borde kunna ta bättre betalt för rariteterna.
Därför befordras nu säljchefen Stephen Rankin (medlem i Urquhart-klanen på mödernet). Han tilldelas en nyinrättad roll i företaget som Director of Prestige. En händelse som får en att undra om en ny häpnadsväckande lansering är på gång liknande den storslagna Glenlivet-historien frontad av den 70-åriga Generations-utgåvan nedlagd 1940 som följdes av Decades, whisky daterad 1954, 1963, 1974, 1980 samt 1991.
Uppdraget för Rankin är att utveckla och pusha alla dessa äldre utgåvor som det formligen vimlar av i utgivningskatalogen. Han ska hålla premium-provningar, vara med allehanda event och jobba direkt mot inköpare världen över, särskilt omtanke ska ägnas de stora ”hajarna” som spenderar mest pengar.
– Kommande fem år kommer fokus att ligga på att öka värdet och prestigen kring våra äldre mer exklusiva singelmalter, menar VD Ewen Mackintosh. Stephen är rätt man att jobba med renomméet kring våra varumärken på den globala scenen. Som fjärde generationens Urquhart kommer hans expertis och passion att smitta av sig på kunder och aficionados. Stephen kommer att bygga vidare på de säljkontakter han byggt upp genom åren.

Stephen Rankin själv avslöjar inget om eventuellt kommande storprojekt utan konstaterar att han ser fram emot att promota diamanterna i portföljen:
– När vi nu profilerar oss i lyxsegmentet vill vi jobba med folk som delar vår passion för ursprung, expertkunskap, hantverkskunnande och autencitet. Vi har nyligen investerat i nya fashionabla kontors-lokaler ovanpå den historiska butiken på South Street i Elgin. Emotionellt hem för våra varumärken sedan 1895. Här kommer vi att arrangera underbara premium-provningar för nyckelkunder och konsumenter.
I oktober i år lanserade G&M sin senaste prestige-Glenlivet destillerad 14 januari 1943, i slutskedet av Andra Världskriget. Just denna dag möttes Winston Churchill, Franklin D Roosevelt, Charles de Gaulle, Dwight D Eisenhower i Nordafrika för att diskutera krigsstrategin för Europa, enligt historiker en vändpunkt i kriget mot Hitler och axelmakterna.
Whiskyn drogs ur 1st fill sherry hogshead nr 121 och var närmast svart till färgen. 40 decanter-flaskor á 49,1% för vardera £30 000 styck (ca 340 000 skr) släpptes. Också en 70-åring och det sista fatet från årgång 1943. Glenlivet avbröt sin produktion under våren, och G&M hade svårt att få tag på whisky härifrån under resten av 1940-talet och början av 1950-talet innan det vände uppåt för destilleriet med ökad produktion.
– Glenlivet 1943 smakar underbart av mörk choklad, apelsin och tung syrup med mäktig ek-lakrits. Den har en smygande sotig rökighet och avslutningen räcker längre än en evighet, säger en entusiastisk Stephen Rankin.
Alla vet att G&M sitter världens på rikaste whiskyskatt, ändå har man tvingats ”rea” ut sin whisky genom åren. Bara destillerierna själva har kunnat ta ordentligt betalt för äldre utgåvor. Det handlar såklart om VARUMÄRKE. När nu Bowmore kommer med en 50-åring kan man ta £30 000 för den. Att jämföra med G&M erbjudande där du får +20 år i flaskan för samma pris. I retrospektiv kostade 70-åriga Glenlivet 155 000 skr när den kom 2010. Så med Stephen Rankins hjälp kan säkert priserna höjas framöver ifall man lyckas banka in varumärket G&M.