Skatter & Handel Irland gör alkoholpolitisk revolution och inför mer restriktiv lagstiftning än vad Sverige har. Public Health (Alcohol) Act 2018 skrevs under av president Michael D Higgins i oktober 2018 och implementeringen är i full gång. Annonseringen kring alkohol blir betydligt mer restriktiv och varningstexter införs på etiketterna. Slutligen införs minimum-pris för att undvika prisdumpning på alkohol. Hälsominister Simon Harris har undertecknat 23 sektioner av lagförslaget, åtgärderna kommer att införas under en 3-årsperiod.
En nyckelfråga är att i butiksmiljö separera alkoholen från övriga sortimentet. 2007 togs en lag bort som reglerade minimumpris samt avrådde från rabatter och att realisera alkohol.
– I julas såg jag att Lidl sålde två flaskor whiskey till priset av en. Kaos och panik utbröt här på gatorna i Dublin när folk fick nys om erbjudandet, säger James O’Connor på importfirman Green Acres. Men det är andra lagändringar som är impopulära bland oss företagare.

Framförallt handlar det om införda begränsningar gällande annonsering. Med början i november 2019 förbjuds all annonsering på fordon i offentligheten, ingen alkoholreklam på busshållplatser och tågstationer får heller förekomma. Bioreklam begränsas också, undantaget filmer med 18-årsgräns. Och man får inte annonsera närmare än 200 meter från skolor och lekplatser. Övergångsperioden är väl tilltagen dock. Först 2021 blir det förbjudet att göra reklam för alkohol på idrottsarenor eller andra event där minderåriga släpps in.
– När lagen implementerats tror vi att importen kommer att minska sett till volym samtidigt som värdet ökar, importspriten blir dyrare, menar Diego Talavera, försäljningsdirektör på Gonzalez Byass. Utbudet lär minska eftersom utländska produkter måste ha särskilda irländska etiketter som inkluderar varningstexter om ökad cancerrisk. Irland blir först i världen med att införa den här typen av drastiska hälso-budskap.
Världens största ölmärke Heiniken tar i det tysta strid emot lagens införande och kräver lättnader. I brev till irländska regeringen menar man att Irland blir ”ett av de mest restriktiva länderna i världen” vad gäller marknadsföring och försäljning av alkoholhaltiga drycker. Vidare skriver man att lagstiftningen kommer att få ”stora konsekvenser för kreativiteten hos reklamen.” Heineken Ireland sysselsätter över 400 personer i landet.