Nya släpp Johnnie Walker delar med sig av stjärnglansen till Jane Walker. Ungefär som när ICAnder och MonICA 1971 blev Sveriges kändaste par i jämställdhetens namn. Jane kan också ses som ett uttryck för Metoo-rörelsen. En snabb och smart respons av Diageos marknadsanalytiker på rådande samhällsanda. Den manliga artiga ikonen ges en feminin kostym som en sorts hyllning till den självständiga kvinnan.
Det är 12-åriga Black Label som döps om till Jane Walker Edition och får en ”striding woman” tänkt för den amerikanska marknaden. Nyheten har sipprat ut via US Alcohol and Tobacco Tax and Trade Bureau som ska godkänna den nya etiketten. Diageo har inga kommentarer men det spekuleras i att whiskyn ska lanseras lagom till Internationella Kvinnodagen 8 mars. Diageo promotar jämlikhet i arbetslivet och är duktiga på att besätta både styrelser och chefsroller med båda könen.
Det visar sig att Jane har legat i pipen länge. Det var tänkt att konceptet skulle lanseras i samband med att Hillary Clinton valdes till president. Istället fick världen en riktig mansgris och i dennes kölvatten kom Harvey Weinstein som utlöste #timesup-lavinen mot sexuella trakasserier.