Kändisar Jane marscherar igen. Johnnies kvinnliga version gör comeback i USA för att värna kvinnors rätt i helgens Women’s March med hashtag #WomensWave.
Förra gången det begav sig i mars 2018 fick Diageo kraftig kritik från kvinnorörelsen för ”genderism”. En talesperson för Diageo lät förstå att Black Walker-versionen var framtagen för att tilltala just kvinnor. Twitter exploderade av indignation. @lynnslkcmoore twittrade irriterat: ‘skärpning … det här är inte framsteg i min vildaste fantasi … whisky är whisky … vi behöver inga småtjejiga namn eller etiketter’. ‘Att drickas till lady Doritos, sittandes i en dam-fåtölj, i ett dam-rum, inuti en dam-kåk, i en dam-stad på en dam-planet. #pass #missingthepoint,’ twittrade Outlander-skådisen Caitriona Balfe. Varumärket fick tillochmed en känga av CBS i The Late Show:
Men Diageo ger inte upp så lätt. Nu finns man på plats i New York för att dela ut plakat designade av olika konstnärer för att användas i dagens demonstration för att ”stärka kvinnors politiska kraft och de samhällen de verkar i för att åstadkomma förändring”. Bland skyltarna finns budskapen ‘The Future Is Female’, ‘Feminist Dad’ och ‘With Every Step We Gain Momentum’. Kända grafiska konstnärer har ritat affischerna, bland andra Monica Ahanonu, Libby VanderPloeg, Ali Macdonald, Edward Ubiera, Laurène Boglio, Grace Miceli, William de Lannoy, Bari Schechter och Laura Zalewski. Vi får se hur initiativet mottas denna gång.