Nya släpp Världens största whiskymärke snoffsar upp sin ’look’ på flygplatserna. Johnnie Walker Red Label blir lite bredare och högre än tidigare. Trenden på ’duty free’ är att skapa helt separata produktlinjer. Maltwhiskysortimentet är idag nästintill eget, flaskan i flygplatsbutiken finns bara där, inte hemma i din lokala spritbutik. Det är ju bara vid internationella flighter utanför EU som man får prisrabatt, därför måste utbudet vara helt unikt. När priset är detsamma hemma är det naturligtvis mer bekvämt att köpa där och slippa släpa runt på tunga flaskor i trånga flygplan. Receptet för bästsäljande blends blir därmed att ändra designen på flaskan så det känns annorlunda och mer attraktivt även om innehållet är identiskt på hemmaplan. Gavin Pike som är Brand Director för JW menar också att förändringen kommer att ge Johhnie Walker Red en ”konkurrensmässigt fördel” jämfört med rivalerna. Å andra sidan meddelar han att designen kommer att fortplantas ut i övriga världen, så innan året är slut kommer ändå alla flaskor att se likadana ut. Och att störst forfarande är bäst bevisas av att märket förra året ökade sin försäljning med hela 15%. Världen kan inte få nog av Red Label.