Whiskyturism Diageos £150m-satsning på whiskyturism är på banan. Moray Council gav tummen upp för ombyggnation av Cardhu. Likaledes Johnnie Walker-profilerade destillerier som Caol Ila, Clynelish och Glenkinchie har tidigare fått klartecken av myndigheterna. Och såklart trevåningshuset i Edinburgh där blenden ska inrätta ett ”whiskysensoriskt” palats.
Inrymt i ett gammalt varuhus på Prince’s Street där man kan upptäcka allt som har med Johnnie Walker att göra, från historik, makning till smak och doft. En musikscen för uppträdanden byggs och på taket blir det magisk barupplevelse, i gatuplanet skapas en jättebutik med prylar och whiskyflaskor. Mellansektionen tillägnas lektionssalar för vidareutbildning av arbetslösa. Kort sagt ett hus för folket.
160-180 nya tjänster skapas och beräknas öka turist-spenderandet i den skotska huvudstaden med £135m årligen. Byggprojekten väntas komma i mål under 2020 då varumärke firar sitt 200-årsjubileum.
– Tillsammans ska dessa besöksmål skapa en unik Johnnie Walker-tur runt Skottland och uppmuntra besökare att resa inte bara till huvudstaden utan också ut på landsbygden, säger David Cutter, styrelseordförande för Diageo i Skottland.
