
Business Kommer du ihåg Draknästet på Tv? Där entreprenörer sökte kapital till affärsidéer från riktiga investorer. Format är japanskt och sändes senast 2014 på TV8. Men britterna älskar sitt Dragon’s Den. Och häromsistens kammade en underlig gin-idé högsta potten. Damerna Camilla Brown och Liz Beswick ville ha pengar för en gin på kollagen-pulver (fiber-protein som utgör en tredjedel av allt protein hos oss däggdjur).
Två av ”drakarna” tände på idén och bjöd £50 000 för 30% av bolaget Young in Spirit. Paret hade svårt att välja mellan anbuden från Tej Lalvani (vitamin-giganten Vitabiotics) och Touker Suleyman (modeentreprenör) men investorerna enades om att dela på affären vilket ju betyder att gin-makarna kan dra nytta av bådas kompetens. Direkt efter programmet togs gin-flaskan in av nätvaruhusen John Lewis och Ocado.

Smaken då? Jo, kollagenet är inte grejen utan 11 örter ingår, däribland rosenolja, grapefrukt, irisrot. Lite diffust beskrivs smaken som ”sötaktig och förfinad.”
– Vi är fortfarande höga av Tv-framträdandet, utbrister Camilla Brown. Utfallet var fantastiskt och vi fick verkligen de bästa drakarna för vår business. Med Tejs hälsobakgrund och Touker som är handelskungen kan vi ta vårt varumärke ännu längre.
Kvinnorna har på egen hand tagit produkten till marknaden och lyckats överleva i ett överhettat segment. Båda har en bakgrund inom PR och från början av ginet en marknadsaktivitet för en kund som fick ett enormt genomslag.
– Liz och jag tänkte ’okej, det kanske finns något här’. Så vi bestämde oss för att göra det på riktigt. Det är ovanligt för en PR-aktivitet att utvecklas till något i verkliga livet.
I skönhetsbranschen används kollagen för att motverka rynkor och det var också det som var PR-pitchen från början. Men firman har kritiserats av konsumentorgan i UK att produkten utger sig för att ha hälso- och skönhetseffekter. Därför har man tonat ner skönhetsretoriken.
• KLIPP från Collagins framträdande i Dragon’s Den
