Nya släpp En ny Mortlach-pava är på väg ut i Travel retail. Passa på alla ni som reser mycket. Mortlach Distillery som i våras gjorde en re-boot på hela sin portfölj. En kovändning där man återgick till åldersbestämda utgåvor och dessutom sänkte priserna mot normala nivåer. Omgörningen rullas nu dessutom ut på flygplatserna – 12-åriga Wee Witchie, 15-åriga Distiller’s Dram och 20-åriga Cowie’s Blue Seal. Och så vankas en 14-åring kallad Alexander’s Way, som bara kommer att finnas på Travel retail. Det handlar såklart om Alexander Cowie, destilleriets grundare, som kom på Dufftown-fabrikens underfundiga destillationsmetod där spriten kokas exakt 2,81 gånger i en komplicerad pannfiguration som tar flera månader att lära sig behärska för ny personal.
– Hela rangen har skapats för att tilltala nyfikna ”upptäcktresande”, folk som vill utforska smaker och upplevelser, menar Anna MacDonald som är innovationsdirektör på Diageo.
– Alexander’s Way är den kryddigaste Mortlach vi hittills gjort, menar blender Craig Wilson. Mortlach står verkligen ut här på Speyside. Den unika 2,81-processen skapar en intensiv komplex vätska i samma stund den rinner igenom spritskåpet. Det är som att ha tre destilleriet i en och samma destillationshall. Mitt jobb är att fånga in husstilen och skapa fyra olika balanserade whiskies som på samma gång är smakrika och avancerade.
Alexander’s Way kommer att kosta motsvarande £50/$65 och syns först i Taiwan för att senare dyka upp överallt runt jorden.