Hälsa Loch Lomond Distillery går in tungt i golfvärlden. Whiskyn sponsrar The Open Championship, en golfturnering som sänds i mer än 200 länder och attraherar en TV-publik på över 600 miljoner människor. Kontraktet sträcker sig över fem år och omfattar även damgolf. Första links-banan som intas av Loch Lomond nu i juli är Carnoustie utanför Dundee (ovanför Fife och St Andrews). Vi talar förstås om British Open, den ursprungliga golfturneringen i världen som 1860 spelades på Prestwick med bara professionella spelare. The Open är en av de fyra major-tävlingarna. Och det var här Henrik Stenson som första svensk vann 2016. Du kommer säkert ihåg mirakelrundan som blev rekord, ingen annan människa har klarat finalrundan på färre slag – 20 under par! Den totala prispotten ligger numera kring 80 miljoner kronor.
Skotska öppna är den nationella motsvarigheten och mellan 2001 och 2010 spelades Scottish Open på Loch Lomond Golf Club. Så det finns tradition i bygden för golfande. Loch Lomond får nu chansen att visa upp sina olika singelmalter för hela världen och nya editions riktade till publiken på plats ska flöda under åren som kommer, lovar VD Colin Matthews:
– Kopplingen mellan golf och whisky är extremt stark, två av Skottlands mest ikoniska gåvor till världen. Vi vet också att golfare gärna tar en dram efter rundan. Den här satsningen visar att vi tar uppgiften att göra Loch Lomond till ett globalt varumärke på djupaste allvar.
