Reklam Macallan har åkt dit i UK för opassande TV-reklam. UK Advertising Standards Authority (ASA) har anmärkt på en reklamfilm som man tycker kopplar samman alkohol och riskbeteende. Annonsen sändes på TV och på Instagram. En man hoppar från en klippa och faller mot marken men sprider ut sina vingar och börjar flyga. Tagline är ‘would you risk falling… for the chance to fly?’ Filmen avslutas med byline ‘The Macallan. Make the call.’
ASA mottog sex klagomål från folk som uppfattade att reklamen faktisk var en uppmaning att våga hoppa och därmed ta sitt liv. Just formuleringen ”make the call” triggade reaktionerna, ”våga ta beslutet”. Macallan ägare Edrington argumenterade emot genom att hävda att formuleringen används globalt i många olika kampanjer och att storyn med mannen som hoppar är så fantasifull att ingen kan ta det på allvar. ASA svarar att filmen anspelar på extremsporten base jump där folk hoppar med fallskärm från byggnader eller berg istället för flygplan. Settingen och inramningen var mer realistisk än fantasifull. Och att mannen knöt näven före hoppet gav intrycket att han behövde samla mod och var rädd inför språnget. Även om mannen inte drack alkohol i samband med hoppet anser myndigheten kopplingen är tydlig och att beteendet är oansvarigt och extremt riskfyllt.
Edrington tar ut svängarna i sin pågående globala reklamkampanj, de vill överraska och undvika att hamna i klichéer. I sommar öppnade det nya destilleriet för £140 milj så man behöver öka sin försäljning för att betala tillbaka sina banklån.
