Business De största svenska whiskyföretagen har ju faktiskt ambitionen att bli globala. Mackmyra säljer på bra i UK och tar nu tag i affärerna själva genom dotterbolaget Mackmyra Swedish Whisky Ltd som varit igång sedan april i år. Man ska nu sälja och marknadsföra med egen personal. Under sommaren har tillstånd, rekryteringar och andra förberedelser gjorts. Första egen-levererade flaskan avklarades 17 september.
Det är ett stort steg mot att inta hela Europa. Fram till nu har man haft egen organisation i Sverige och Tyskland. Etableringen i UK är också viktig med tanke på brexit vars konsekvenser vi ännu inte vet så mycket om. Firmans affärsmodell bygger på att aktivt möta konsumenter på provningar, mässor och andra events för att därifrån kunna vidareutveckla produkter och verksamhet. En typ av nära konsumentinteraktion man kallar ’crowdsourcing’ som ligger rätt i tiden i den Craft Spirits-boom (hantverksmässigt framställd sprit) som råder i flera delar av världen, inte minst i Europa.
2014 etablerades Mackmyras tyska dotterbolag som sedan dess arbetat enligt samma modell som i Sverige. Utvecklingen i Tyskland har varit mycket stark och det tyska dotterbolaget har stått för en betydelsefull andel av Mackmyras försäljningstillväxt sedan dess. Mackmyra menar att tajmingen är bästa möjliga just nu eftersom UK ligger långt fram i utvecklingen av Craft Spirits med många mindre destillerier som röner stort intresse lokalt hos britterna.
– Det kommer bli mycket intressant att följa utvecklingen i Storbritannien nu när vi äntligen har kunnat trycka på säljstartknappen, kommenterar VD Magnus Dandanell. Vi upplever en stor efterfrågan hos britterna, men frustrerande nog har det varit svårt att erbjuda Mackmyras hela utbud via brittiska importörer utan att det har blivit alltför dyrt och komplicerat för konsumenten. Det ändras nu.
