Kändisar Slagskämpen Conor McGregor lanserade sin egen blended Irish ifjol. Proper No Twelve görs av Bushmills ex-chef David Elder och är en mix av malt och grain-whiskey. När irish whiskey nu gör ett rekordår i staterna är det på grund av MMA-ikonens fenomenala försäljningsframgångar, låter i alla fall irländaren påskina i ett Instagram-inlägg. ”Över $1 miljard har genererats i whiskyförsäljning under mitt första år! För eller emot, det är en ny Kung på stan! Proper No Twelve, flytande solsken!”
En stilig sociala medier-kupp som såklart eldar på försäljningen. Påstående är fejk-news så det sjunger om det. Förvisso ett till synes oskyldigt inlägg för oss som läser business-sidorna i amerikansk press (vilket hans 1 miljon fans sannolikt inte gör). Fakta är att Irish whiskey ifjol för första gången omsatte dryga $1 miljard vilket var en ökning på nära 10% jämfört med 2017. Knappa 4,7 miljoner nioliterslådor slukas av amerikanerna, och majoriteten är såklart fortfarande Jameson. Världsettan säljer globalt 7,3 milj lådor. McGregors uttalade mål är att knuffa ner ikonen från tronen. Starten har varit bra, sedan lanseringen i höstas har han sålt 200 000 lådor. Och samtidigt som Jameson bromsar in litegrann i USA är det där Proper No Twelve säljer bäst. Med IG-inlägget menas alltså att det är McGregor som naggar Jamesons siffror i kanten.
Många gillar MMA men när St Patrick’s Day vankas och alla Irish-ättlingar ska skåla för det gamla fosterlandet häller man som vanligt upp sin Jameson (med 1700-talsrötter). Majoriteten bryr sig knappast om slagskämpar instängda i burar. Så McGregors dröm om världsdominans stannar nog vid en succé i det mindre formatet.
Visa det här inlägget på Instagram