Whiskyturism Irish whiskey attraherar turister. Enligt Irish Whiskey Association (IWA) har 923 000 personer besökt destillerier och whiskeyutställningar under 2018, en ökning på 13,4% jämfört med året innan. Det handlar om 13 besöksmål där ettan självklart är Jamesons Bow Street Distillery mitt i Dublin (där produktionen lades ner på 1970-talet). Inom några månader når man milstolpen en miljon whiskyturister, målsättningen är att locka 1,9 milj till 2025.
Och det är mest utlänningar som är intresserade, 88 procent kommer utifrån varav US/Canada utgör 40 procent, därpå UK (14%), Tyskland (8%) och Frankrike (7%). Intressant är att ”bara” 365 anställda får allt att flyta på. 2017 omsatte industrin totalt 10 milj nioliterslådor, 2020 räknar man med att sälja 12 milj.
– Irish whiskey är världens snabbast växande spritkategori och irländska destillerier är nu de besöksmål som ökar mest i hela turistbranschen, säger William Lavelle, VD för IWA. Folk vill veta mer om bakgrundshistorien till whiskey. Och när nya destillerier öppnar portarna under 2019 kommer intresset att öka ytterligare.
Under 2019 ska åtta besökscentrum invigas, från Boann Distillery i Drogheda och Dublin Liberties i huvudstaden till Powerscourt i Wicklow. IWA flaggar dock för att ny lagstiftning gällande annonsering för varumärken kan begränsa tillväxten av besökare. Jameson kan alltså inte använda sitt varumärke när de annonserar för sitt besökscentrum på Bow Street.
– Besökscentrum spelar en avgörande roll i att berätta storyn om Irish whiskey, undantag borde göras för whiskeyn, menar Lavelle.