Reviews Den ser imponerande ut i sin kolsvarta kostym, Barcelós lyxiga Onyx-utgåva. Åldern är perfekt. Hela 6-10 år i amerikanska barrels. Ekeffekten är rätt brutal med tanke på att faten dväljs i 37 graders värme i Dominikanska Republiken. Den simmiga mahogny-färgen är såklart spetsad med karamellfärg men smaken står ut tack vare eken. Imperial Onyx har funnits ett tag i Sverige men bara på utvalda restauranger. Nu gör den sina kusiner Imperial (BS) och Gran Añejo (190 butiker) sällskap på Systembolaget.
Skillnaden mot vanliga Imperial-utgåvan är att Onyx lagrats på barrels som har högre rostningsgrad. Rent kemiskt blir processen lite annorlunda jämfört med mildare rostning. Den tyngre varianten alstrar fenoler, alltså rökighet, samt förmerar kaffe/choklad och kryddighet. Alltsammans noter som framträder i tappningen, vilket vi snart ska få se. Här finns också en mineralistisk ton som hänförs till Onyx-ingrediensen. Drycken har nämligen filtrerats med onyx-stenar. Onyx är en svart ädelsten som består av ett mineral och används i smycken, skulpturer och konstverk.
Aromen är sötsimmig och det luktar kakaoböna och svartvinbärssyrup. Översvallande inställsam men intressant. Nosen är nämligen fyllig med söt starkvinsfrukt som omges av kaffelikör och karamell. Imperial får en saftlallig karamellsåsig start i munnen, lättsam svartvinbärssaft åt likörhållet. Men gommen får tyngd halvvägs och blir ek-kryddigt cellulosa-vass och melass-fyllig. Ett närmast chockartad energi-skifte framkallat av onyx och ek som bygger kropp och kraft. Eftersmaken är bäst, chimärt enkel och saftig utvecklar den Commandaria starkvin, samtidigt som onyx-mineraler driver på, och rökfragranta toner av tobak/cigarrlåda flätas in. En lagrad rom som växer för varje moment. Bravo!
Barceló är en dominikansk romfabrik som startades 1929 av spanjoren Julián Barceló med ambitionen att göra högkvalitativ rom. 1974 överlämnades ansvaret till barnbarnet Miguel som initierade tillverkningen av Imperial-romen. I början av 1990-talets slog man sig ihop med en spansk spritentreprenör och bildade bolaget Ron Barceló S.R.L. Romen marknadsförs i 50 länder och är världens fjärde största rommärke. Firman är trots sin storlek ekologisk i sin inriktning. Processen är klimatneutral (enligt franska metoden Bilan Carbone) från sockerrör till färdig produkt. En rom i takt med tiden, inte ofta man får sippa på så här god klimatsmart lagrad sprit!