Nya släpp Captain Morgan satsar på pepparkakstema i sin rom till vinterns högtider. Gingerbread Spiced bjuder på ”värmande hintar av kanel, muskot och svartpeppar. Drycken serveras antingen varm eller kall. Styrkan är 30% och 50 cl ska kosta motsvarande £12. Ett alternativ till glöggen?
I somras fick varumärket kritik av Diageos VD Ivan Mendez som menade att rommärket måste bli mer innovativt för att attrahera nya konsumenter och öka försäljningen. Rom-portföljen var nämligen det enda segment som backade när halvårsrapporten för 2019 presenterades. Särskilt romförsäljningen i USA har halkat efter.
– Unga amerikaner gick först till vodka, sedan whisky och nu tequila, konstaterar Ivan Mendez. Romen har tagit mycket stryk. Rom och cola var en gång populär men nu har drinken tappat mark. För Captain Morgan behöver vi röra oss bort från colan och bli starkare med andra mixers.
Ett första steg på vägen framåt är alltså pepparkaksspåret. Firman har ju stor erfarenhet av smaktrender via andra märken som Smirnoff vodka och Bailey’s likör. Kanske väntar en rad säsongsrelaterade släpp framöver.