Reklam TV-reklam för McQueen gin stoppas i UK. Myndigheterna gillade inte bilderna på tre personer som efter att ha nått en bergstopp svepte en gin & tonic. Det var ”oansvarigt” att koppla samman bergbestigning och alkoholkonsumtion menade Advertising Standards Authority (ASA).
Regelverket säger att alkoholintag inte ska förknippas med sport och fysisk aktivitet. ”Reklamfilmen visade hur gruppen hjälpte varandra att nå toppen och sedan drack alkohol. Vi förutsåg implikationen att de måste ta sig ner och i berusat tillstånd riskera att falla och skada sig,” skriver ASA i sitt utlåtande. Samtidigt medger ASA att regelverket tillåter att alkohol och sportaktiviteter kombineras men spriten måste intas efter avslutad aktivitet.
McQueen Gin skapades 2015 av äkta paret Dale and Vicky McQueen och säljer fem varianter med olika smaker. Firman är baserad i Skottland och öppnade i våras ett eget destilleri i Stirling för £750 000.
Försäljningen av märket har exploderat med 300 procents tillväxt varje år. Kapaciteten ökar nu med 1000% och 15 nya jobb skapas. Hemligheten bakom succén stavas Aldi, den landsomfattande matkedjan som har ginet på sin hylla.
I oktober 2018 fick också Aldi en helt egen produkt: McQueen Forest Fruits Colour Changing Gin 37,5%. En smaksatt variant med hallon och tranbär som kommer i 50 cl-flaska för £20.
Med det nya destilleri i ryggen ska nu McQueen exporteras till Australien, USA och Kina.