DET ÄR INTE bara vi svenskar som muttrar och klagar på vågen av NAS-whisky. Ryska konsumenter som i en jämförelse med oss svenska kan betraktas som okunniga och oerfarna gillar inte bristen på information på etiketterna. Erkin Tuzmukhamedov som hjälper Dewar’s att förklara varför ålder är så viktigt på etiketten i samband med att Last Great Malts rullas ut i landet stöter på problem.
Bara en sådan sak som att karamellfärg används för att justera färgen stöter på patrull. Ryssar vill inte ha någon sorts ”vitamin” injicerad i flaskorna. Måhända gillar man inte den statliga dopningen. Eller så frågar man sig vitsen med att tillsätta märkliga ämnen till en naturlig produkt?
Och begreppet Single Malt är också svårt att översätta till ryska språket. I början av 1990-talet när singelmalt först introducerades i Ryssland översattes begreppet till ”whisky gjord av en maltsort”. Craft beer är inne i Ryssland idag och bryggarna är väldigt detaljerade på etiketterna och anger malt- och humlesorter. Konsumenten tolkar singelmalt som att en specifik maltsort används istället för whisky från ett singeldestilleri. Till saken hör att det ryska språket är väldigt omständligt, engelska är fyra gånger så kompakt i sina uttryck.
Ryssar är hjälpsamma människor och handlingskraftiga. Under ett av Erkins föredrag där man diskuterade orsakerna till NAS föreslog en konsument ett samarbete eftersom skottarna tydligen inte mäktade med att producera tillräckliga mängder. Det var ju därför NAS uppstod, för att lagren av äldre whisky sinade. ”Här i Ryssland har vi mycket ledig mark och är duktiga på att odla korn. Jag gillar Macallan, vi kan göra mer Macallan, vet du vem jag ska prata med?”
Det där geografiska skyddet går helt enkelt inte att förklara för en ryss. På sovjettiden ville man legotillverka Johnnie Walker Black Label, som politrukerna klokt nog gillade skarpt. Precis som stora ölmärken licensbryggs varsomhelst borde väl Scotch gå att göra i Sovjet? Tanken svindlar men visst har ryssarna rätt, det är en revolutionerande idé som skulle översvämma jordklotet av Scotch! Men det där med ursprung är faktiskt viktigt. Det är en sorts kvalitetssäkring att veta att den här fina produkten är gjord på ett enda ställe på jorden, av samma människor som förra gången. Kanske spelar den ryska självgodheten in, att en ryss egentligen alltid är universums mitt.
Fast problemet med NAS i Ryssland går djupt. Ryssar misstror helt enkelt flaskor utan nummer på. Ryssen är noggrann och faktadriven, man vill veta vad det är i flaskan, ett roligt namn är bara provocerande med sin meningslöshet. Och i det korrupta ryska samhället har whisky varit en tacksam gåva (eller muta) att överräcka till myndighetspersoners, och då har åldern signalerat värdet. Macallan 30 år var populär som gåva i de högsta politiska kretsarna och att istället komma med en (lika dyr och lika bra) NAS-Macallan blir bara förvirrande. Åldern har ett odiskutabelt värde, både ekonomiskt och kvalitetsmässigt.
Visst är Ryssland säkert en rätt rörig nation att leva i. Men ryssarnas skepticism inför NAS är självklart berättigad. Det är en självklarhet att jag som konsument ska få veta exakt vad som finns i den flaska jag tänker köpa. Där delar vi svenskar mentalitet med både ryssar och tyskar och andra ”formella” kulturer. NAS-tramset är bondfångeri. Sluta snacka rappakalja och ge oss konsumenter all information ni har!