Business | EDINBURGH Scotch Malt Whisky Society blir oberoende igen. När maltwhiskybolaget Glenmorangie köpte ’independent bottler’ SMWS 2004 kraxade olyckkorparna om att utbudet av spännande whisky från alla möjliga destillerier var i fara. Så blev det ju inte men den kommersiella bismaken hos den från början idella kamratföreningen hängde trots allt i. Nu har Glenmorangie tröttnat och gör sig av med verksamheten för att satsa sin energi på varumärkena Glenmorangie och Ardbeg. SMWS VD Paul Miles vill å sin sida få friare tyglar att växa utomlands:
– Vi måste ta SMWS till nästa nivå vilket kräver investeringar.
En grupp privata investerare går in med friska pengar, aktiemajorieten stannar i Skottland men inflödet av kapital från utländska investerare är betydelsefullt menar Miles:
– Våra viktigaste tillväxtmarknader är USA följt av Taiwan, Japan och Kina. Under 2013 omsatte föreningen £5,8 miljoner. Exporten till USA ökade med 17% till £550 885.