Skatter & Handel | VÄRLDEN Australien har ju infört neutrala cigarettpaket utan profilering/reklam. Samma tankar med global horisont har framförts vad gäller spritdrycker. Om alla flaskor skulle se likadana ut riskerar den globala spritindustrin att förlora 300 miljarder USD per år. Det är konsultfirman Brand Finance som räknat på vad som skulle hända om regleringen skulle utvidgas till att omfatta alkohol, läsk och godis. De åtta största varumärkesägarna skulle förlora 187 miljarder USD tillsammans:
– Att införa neutrala förpackningar i mat- och dryckessektorn skulle göra några av världens mest ikoniska varumärken oigenkännbara, säger Brand Finances David Haigh. Butikshyllorna skulle inte gå att känna igen längre och försäljningsraset skulle anta astronomiska proportioner för de stora varumärkena.
En fjärdedel av omsättningen för läskfabrikörer som The Coca-Cola Co and PepsiCo utsätts. Men spritbolagen riskerar 100 procent av businessen. Och konsultfirman har bara räknat på förlorat varumärkesvärde, inte eventuella prissänkningar och försäljningsmässiga volymförluster, samt illegal fejkwhisky (med originaletiketter). Så skadan på spritbolagen skulle sannolikt överstiga 300 miljarder USD (ungefär hälften av USA:s militärbudget). Dessutom skulle en förändring slå hårt mot design- och reklambyråer samt förpackningsindustrin. Tidigare i år uttalade branschorganet Alcohol Beverages Australia att introducerandet av neutrala förpackningar med varningstexter skulle vara ”synnerligen opassande” och riskerar att ”utlösa panik” bland konsumenterna.