Business | SVERIGE Pernod Ricard ökar sin spritvolym i Sverige med cirka 70 procent efter köpet av Allied Domecq.
– Det här stärker vår marknadsposition kraftfullt såväl internationellt som i Sverige, säger VD Per Anesten.
1975 gick de franska företagen Ricard och Pernod samman för att motverka uppköp av utländska aktörer. Trettio år senare tillhör Pernod Ricard uppköparna. Den långsiktiga visionen är att slåss om positionen som störst i världen. Nu är man tvåa efter Diageo som fortfarande är tre gånger större.
– Vi agerar på en marknad som är i stark förändring och Pernod Ricard är ett av de företag som snarare konsoliderar än blir konsoliderat, säger Patrick Ricard, styrelseordförande i Pernod Ricard och son till Paul Ricard som grundade Ricard på 1930-talet.
Med köpet av Allied Domecq flyttar Pernod Ricard även fram positionerna på den viktiga amerikanska marknaden.
– Med märken som Beefeater, Malibu, Kahlua och Stolichnaya hanterar vi helt andra volymer i USA efter köpet. Den breddning av produktutbudet som ett köp av Allied Domecq innebär stärker självfallet Pernod Ricard i USA, säger Per Anesten som fortsätter:
– Globalt kommer vi att öka våra volymer med 243 miljoner liter till ca 700 miljoner liter årligen.
Affären godkändes av EU 24 juni och amerikanska konkurrensmyndigheten, FTC, 1 juli 2005.