Humor April, april! Spritvärlden luras också. Jameson Caskmates omvandlades till Catchmates som introducerade en ny antistöld-glittershot-teknologi. Bakgrunden är att whiskey ska delas inte stjälas, menade Irish Distillers. När man skruvar av kapsylen kommer tjuven att stänkas ner av grönt glitter, lovade spritfirman. En liten twist räcker för att aktivera ”Glitter Shot Mode” då 10 000 handgjorda glitterpartiklar slungas ut med en fart av 10 m/s av en kolsyrepatron.
Eller vad sägs om appen som matchar rätt dryck till ditt ansiktsuttryck, framtagen av budfirman Drinkly i Edinburgh. Biometri används för att avläsa lycka, ilska, sorgsenhet, överraskning, rädsla, avsky. Algoritmen tar hänsyn till tidpunkt och väderlek, och föreslår sedan lämpligt dryckjom. Drinkly levererar drycker med bud till sina kunder och grundaren John Robertson kommenterade innovationen:
– Ibland vet man inte vad man vill ha att dricka och appen löser problemet, efter 31 minuter är vi där med den rätta drycken. Vi vill komma så långt att appen läser dina tankar och vet vad du verkligen vill ha!
Jojo, undrar när en Deanston passar bättre än en Loch Lomond eller för den delen en Craigellachie? Snart vet väl våra smarta apparater allting! På tal om AI så har svenska Mackmyra lite kryptiskt meddelat att man har tagit fram världens första whisky skapad av ”artificiell intelligens”. Finska tech-bolaget Fourkind och Microsoft har utvecklat mjukvaran som gör blendern arbetslös. Precis som appen ovan är det maskinen som tolkar sinnesintryck i vätskan och bestämmer proportionerna av olika fat i produkten enligt en snillrik algoritm. Resultatet presenteras 9 maj på en tech-konferens i Amsterdam (på riktigt) – då får vi veta om AI är bättre än människan på att kombinera smaker…