Business Västkustbryggeriet Poppels genomförde nyligen en nyemission på 750 000 aktier, till ett värde av 18 000 000 kr. Men totalt tecknades det aktier för dryga 45 000 000 kr i crowdfunding-kampanjen, emissionen fick alltså en teckningsgrad på 250%! Redan efter 6 dagar var det fulltecknat, för att sedan fortsätta strömma in teckningar fram tills perioden avslutades.
– Vi hade svårt att tro våra ögon när de första rapporterna kom, säger VD Mats Wahlström. 150 personer tecknade aktier första timmen och 500 personer första dygnet. Det har varit ett otroligt intresse och vi är oerhört stolta att över 3500 personer har valt att bli en del av Poppels.
Under teckningsperioden har Poppels varit ute på Sverigeturné för att marknadsföra möjligheten att köpa aktier, där det har varit viktigt att träffa kunderna.
– Även om vi jobbat hårt med kommunikationen på vår hemsida och i sociala medier, är det svårslaget att komma ut och träffa våra kunder, säger marknadschef Magnus Pettersson. I 12 städer från Malmö i söder till Umeå i norr har vi kunnat presentera nyemissionen, svara på frågor och skåla med våra ölhjältar. Många har uppskattat att få prata med oss och prova ölnyheter vi haft med oss.
Nu följer en tilldelningsprocess där antalet tecknade aktier ska matchas mot antalet tillgängliga aktier. Alla som tecknat får ett brev hem med hur många aktier de blivit tilldelade, därefter är det dags att betala in. Poppels har från start redogjort för att en bred ägarbas prioriteras, det vill säga att många små ägare föredras framför få stora. Alla som tecknat aktier kommer att tilldelas lägstanivån om 80 aktier och resterande aktier fördelas ”pro rata”, det vill säga att de delas ut proportionerligt.
– Gemenskap och inkludering är två av Poppels ledord, konstaterar Mats Wahlström. Vi har från start prioriterat att få in många nya ägare. I nyemissionen har det varit viktigt att minsta investering var så låg som 2000 kr, så att många hade möjlighet att köpa aktier.
Kapitaltillskottet ska användas för att ta steget från ett litet till ett stort exportbolag och bättre kunna ta tillvara på de affärsmöjligheter som skapas på den globala marknaden för hantverksöl. Poppels har sedan flytten till Jonsered 2016 fokuserat på att expandera utanför Sverige. Det har nu byggts upp ett nätverk av återförsäljare som täcker 33 länder, där fokus kommer ligga på att fördjupa relationer och öka exportvolymer.