Business | SKOTTLAND WestLB kan vara på väg att dra sig ur Whyte & Mackay. Den tyska affärsbanken som 2001 finansierade bolagsledningens övertagande av JBB från amerikanska Jim Beam Brands är inte nöjda med utvecklingen i företaget. Köpet uppgick till 209 miljoner pund (2,7 miljarder skr). Frustrationen är nu stor inom banken efter kollapsen av bolagets bulkförsäljning av whisky. 2001 betalade kunder (som matvarukedjor) upp till 9 pund för en flaska blended whisky med egen etikett. Efter ett bittert priskrig med Glenmorangie får man idag bara 6 pund. Börsanalytiker spår en mörk framtid:
– Bulkförsäljning till supermarkets är en krympande marknad med sjunkande marginaler. Varumärken som Whyte and Mackay och Vladivar vodka har regional spridning. Enda ljusglimten är singelmalterna Dalmore och Jure som har viss potential.
Det ryktas av bolagets VD Vivian Imerman är beredd att köpa WestLB:s 30-procentiga andel för 50 miljoner pund. Den sydafrikanske affärsmannen har investerat friskt i firman, för 18 månader sedan lade han in 70 miljoner pund samtidigt som bolaget bytte namn från Kyndal till Whyte & Mackay. Merparten av pengarna har satsats på marknadsföring. Ett sponsorskontrakt värt en miljon pund slöts i mars 2004 med Scottish Premierleague (dessförinnan med Leeds United). Och för att spara kostnader stängdes också buteljeringsanläggningen i Leith förra året där 200 jobb försvann.
– Imerman är en av flera ’outsiders’ som givit sig in i den skotska whiskyindustrin i tron att det ska gå lätt men istället mötts av flera bakslag, kommenterar en analytiker.