Sport & Fritid | NORGE Norska vallamärket SWIX ger sig in i spritbranschen. Blåvallans ”uppfinnare” säljer snapsglas för fulla muggar. Från gröna burkvallan V20 som går fint ner mot minus 15 över blåvallan V40, vanligt kallföre en bit under minusstrecket, till röd special V55 för varmare fören. Det låter som en Norge-historia men är sant. I USA och Skottland (som står för skidåkandet i UK) kallas 3-packen för SWIX Shot Glass. Det var ju Gunde Svan som införde en kärv renhetskod inom längdåkningen. På Wassbergs tid och före honom var alkohol inget tabu. Efter en femmil (eller längre tillbaks 8-9 mil) behövde kroppen en återställare för att döva smärtorna och lättare kunna slappna av. Och en salongsfylla med träningskompisarna på något läger var heller inte omöjligt, det blir ju som bekant lite muntrare efter ett järn.
Målgruppen för SWIX nubbeglas är framförallt vallafolket som efter en tuff tävlingshelg i vallaboden festar med kollegorna. En källa inom SWIX bekräftar att det är därför firman tagit fram glasen:
– Folk började fråga efter tomma aluminiumhylsor av Blå extra för att kunna dricka nubbe. Metallen är inte hälsosam så SWIX tog fram glas istället. Och det säljer bra, 2000 glas har gått åt här i Sverige.
På efterfesterna vid större tävlingar fyller man till och med tomma klistertuber (universal som går i de flesta fören) med Red Bull, sedan är det bara att skruva av korken och sippa. Idén är så överraskande och bra att även skidåkarna köper, vanligt folk som gillar att träna och köra något långlopp då och då. Naturligtvis tillbringar den seriöse längdåkaren flera timmar i vallaboden för att åstadkomma det perfekta glidet med fourvallor för tusentals kronor och sedan lägga det så viktiga fästet. Och har man redan alla vallor sin box blir snapsglas som ser ut som vallaburkar den självklara julklappen.
Skistart.se i Älvdalen säljer nubbeglasen, fri frakt.