Business | GLASGOW William Grants fd direktör Bob Brannan gick i mars över till konkurrenten Whyte & Mackay. Nu lanserar han medicinen i form av 100 nya miljoner (ca 2 miljarder skr) som skall stärka firmans fem viktigaste varumärken. Första injektionen gavs till Isle of Jura som i ny förpackning lyfts både försäljnings- och värdemässigt, hemma i Skottland har volymerna ökat med 30 procent.
På tur står blenden Whyte & Mackay som ska få tillbaks sin gamla look, fast lite fräckare och modernare. Märkets traditionella röda tvillinglejon gör comeback på etiketten. När lejonen togs bort tappade man försäljning på marknader där whiskyn i folkmun kallades just ”de två lejon”. Whiskyn positioneras nu som ”whiskyn skottarna dricker”. Den är nämligen tvåa i Skottland efter Famous Grouse, och trea i UK totalt efter Bell’s och FG.
Företagets buteljeringsanläggningar i Leith och Grangemouth läggs ner och ersätts av en ny i Grangemouth.